Thursday, 20 October 2011

Pengenalan kepada Hadis 40





Rasulullah s.a.w bersabda:

"من حفظ على أمتي أربعين حديثا من أمر دينها بعثه الله يوم القيامة في زمرة الفقهاء والعلماء"

Barangsiapa yang menghafal daripada umatku 40 hadis bagi urusan agamanyanya, maka Allah swt akan membangkitkannya kelak pada hari qiamat dalam kalangan orang-orang yang faqih dan berilmu.(hadis ini dhoif) tetapi boleh diamalkan untuk fadhailul a'mal.

Ulama’ berselisih dalam membahaskan makna perkataan حفظ:
i-              Menghafalnya sahaja
ii-             Menghafal dan menyampaikannya
iii-            Menghafal, faham,mengamalkan serta menyampaikan

Sejarah hadis 40

Mula ditulis oleh Imam Ibnu Soleh rahimahullah yang telah meninggal dunia pada 643H. Beliau memberi nama buku tersebut dgn nama "الأحاديث الكلية" . Nama buku itu diberi kerana terdapat didalamnya terdapat paksi bagi deen yang merangkumi semua aspek kehidupan. Tetapi beliau hanya menyusun 26 hadis sahaja. Perjuangan beliau diteruskan oleh Imam An-Nawawi yang telah meninggal pada 676H. Beliau menambah hadis yang ditulis oleh Imam Ibnu Soleh sebanyak 16 hadis lagi menjadikan 42 hadis kesemuanya. Oleh sebab itu selepas dibundarkan angka 42, hadis-hadis ini diberi nama dengan hadis 40. Pada asalnya hadis-hadis ini ditambah lagi menjadi 50 hadis oleh Imam Ibnu Rejab Al-Hanbali yang diberi nama "جامع العلوم والحكم في شرح خمسين حديثا من جوامع الكلام" . Tetapi dengan izin Allah baki tambahan hadis tersebut sampai ke tangan orang muslim dalam bentuk yang salah. Jadi baki hadis tadi tidak disusun didalam kitab ini.

Note:

1-  Hadis ini sebenarnya adalah hadis dhoif seperti yang disebut oleh Imam Baihaqi yang diambil daripada Imam Malik. Tetapi tujuan sebenarnya hadis ini disebutkan di sini adalah untuk kita mengambil berat dengan perkataan حفظ itu supaya dengannya kita dapat mengambil pendapat yang paling jelas iaitu menghafal, faham, mengamalkan serta menyampaikan hadis-hadis sohih lain yang terdapat di dalam hadis 40 ini.

2- "جوامع الكلام" yang membawa maksud himpunan kalam(perkataan).Ini bermaksud walaupun dari segi zahirnya bilangan perkataan yang sedikit tetapi dari segi maknanya ia merangkupi segala jenis aspek atau dalam erti kata yang mudah maknanya luas. Perkataan-perkataan ini banyak digunakan di dalam hadis-hadis nabawi,anugerah ini hanya dikurniakan oleh Allah swt kepada kekasihNya Nabi Muhammad SAW.

contohnya dari hadis Rasulullah s.aw bersabda:

"سلوا الله اليقين والعافية"

 Allah mengurniakan keyakinan dan kesejahteraan

melalui hadis ini dapat kita ambil 2 manfaat:
i- setiap amal akhirat (perkara ghaib) perlukan kepada keyakinan
ii- setiap amal duniawi perlukan kepada kesejahteraan daripada setiap sudut

Jadi dapat kita lihat hadis yang pendek ini sebenarnya mencakupi seluruh ruang kehidupan kita baik dari segi dunia mahupun akhirat. ~waallahu'allam~





  

No comments:

Post a Comment