Friday, 18 November 2011

Bahaya Syirik!!!



Syirik

Persoalan saya:
Adakah tauhid wujud sebelum adanya syirik atau syirik terlebih dahulu wujud sebelum adanya tauhid dalam sejarah ketamadunan manusia?

الرَّحْمَنُ (1) عَلَّمَ الْقُرْآنَ (2) خَلَقَ الْإِنْسَانَ (3)

1.(Allah) Yang Maha pengasih 2.Yang telah mengajarkan Al-Quran 3.Dia menciptakan manusia                              
                                                                                                                  (Surah Ar-Rahman: 1-3)

Daripada ayat dalam surah ini dapat kita peroleh manfaat iaitu Allah menyebutkan terlebih dahulu ayat menyatakan bahawa Dia yang mengajarkan Al-Quran kemudian baru menyebutkan bahawa Dia yang menciptakan manusia. Jelas di sini menunjukkan kepada kita bahawa tauhid itu telah dulu wujud sebelum adanya manusia yang syirik kepadaNya.

Sejarah syirik dalam kehidupan manusia

Sebelum zaman dakwah nabi Nuh A.s telah ada 5 orang soleh yang bertungkus lumus dalam usaha untuk menyeru manusia kembali kepada Allah iaitu wadd, suwa’, yagus, ya’uq dan nasr.(Nuh:23) Setelah beberapa lama mereka meninggal dunia. Bagi mengenang jasa mereka, kaum pada ketika itu mengukir patung peringatan. Tujuannya apabila mereka melihat kepada patung-patung tersebut terbit kesedaran dalam kalangan mereka untuk meneruskan amal islami yang dilakukakan oleh para solihin tersebut. Tetapi bersama peredaran zaman fahaman tersebut telah mula terhakis. Hingga sampai pada zaman nabi Nuh a.s, manusia sudah mula taksub dengan patung tersebut hatta ada yang bertindak menyembah mereka. Oleh kerana ketaksuban mereka itu, ramai dalam kalangan kaum nabi Nuh berpaling daripada peringatan baginda. Hanya 84 orang sahaja yang beriman dalam jangka masa dakwah selama 950 tahun.

Sejarah syirik dalam kalangan masyarakat arab

Diriwayatkan oleh Ibnu Hisham dalam kitab sirahnya bahawa penyembahan berhala ini berlaku apabila seorang arab yang bernama Amru bin Luhai keluar dari kota  Makkah menuju ke Sham untuk beberapa urusannnya. Apabila dia sampai kesebuah tempat bernama Balqa’ dia bertemu dengan seorang yg bernama A’mliq bin Lawaz bin Sama bin Nuh. Ketika itu A’mliq sedang menyembah berhala dan berkata: “Berhala ni jika kita sembahnya dia akan memberikan kita rezeki”. Lalu dia memberi satu berhala kepada Amru setelah diminta olehnya untuk dibawa pulang kepada kaum arab. Sejak itu orang arab mula menyembah berhala.

Pembahagian syirik dalam Islam

1.      1. Syirik secara terang-terangan (جلي)

Syirik ini adalah syirik yang paling jelas yang mana kita boleh ukur melalui perbuatan seseorang. Contohnya penyembahan berhala,matahari dan lain-lain. Manakala dari segi pengakuan tentang syirik ini dinilai secara zahir dan jatuh hukum syirik. Tetapi ulama’ ada menyebutkan pengakuan ini boleh jadi syirik bagi manusia tetapi tidak bagi Allah mungkin disebabkan dia diseksa dan boleh jadi sebaliknya. Oleh sebab itu segala perkara itu bergantung kepada niat seseorang itu atas setiap perbuatannya. Sesetengah ulama’ berpendapat syirik ini paling bahaya dari syirik tersembunyi dan sesetengahnya tidak. Mengapa?

2.      2.  Syirik secara tersembunyi (خفي)

Syirik ini adalah syirik secara tersembunyi dan syirik inilah sebenarnya yang paling bahaya kerana boleh jadi seseorang itu telah syirik kepada Allah tetapi orang lain atau mungkin diri sendiri tidak tahu. Berbanding dengan syirik secara terang yang kita boleh lihat secara jelas dan dicegah. Tetapi dari segi hukumnya syirik secara terang adalah dosanya lebih berat berbanding syirik tersembunyi.

Syeikh islam Ibnu Taimiyyah membahagikan syirik kecil ini kepada dua pula iaitu:

i-                    نفق : syirik ini(nifaq) adalah bilamana seseorang itu mensyirikkan Allah tetapi  dia mengetahui bahawa dia telah mensyirikkan Allah cuma kadang-kadang terlalai dibawa arus dunia. Contoh syirik ini apabila seorang berasa riya’, u’jub, takabbur (sifat-sifat yang tidak elok yang membawa maksud bangga diri, menunjuk-nunjuk dalam kebaikan) dalam perkara baik yang telah dilakukan. Seseorang dapat mengenalpasti perasaan ini tetapi kekadang terlalai dan orang yang melakukan perbuatan ini digelar munafiq(orang yang bepura-pura dalam kebaikan)

ii-                  سرائر : syirik ini yang membawa maksud rahsia antara yang paling bahaya kerana seseorang itu mensyirikkan Allah tetapi dia tidak mengetahui bahawa dia sebenarnya telah mensyrikkan Allah. Imam ibnu Taimiyyah ada menyebut lagi tentang 3 keadaan syirik ini:

-apabila seseorang mengharapkan sesuatu lebih dari pengharapannya kepada Allah
-apabila seseorang menyintai sesuatu lebih dari kecintaannya kepada Allah
-apabila seseorang takut kepada sesuatu lebih daripada takutnya kepada Allah

Oleh itu akhir kata marilah sama-sama kita berdoa agar Allah menjauhkan kita daripada dosa syirik ini baik secara tersembunyi lebih-lebih lagi secara terang-terangan dengan doa yang diajar oleh nabi Muhammad S.A.W :

 اللهم إنّا نعوذ بك من أن نشرك بك شيئا نعلمه ونستغفرك لما لا نعلمه
Ya Allah kami berlindung daripada syirik kepadaMu dengan sesuatu perkara yang kami ketahui, dan kami memohon ampun kepada Mu daripada perkara yang tidak kami ketahui.

No comments:

Post a Comment