Thursday, 24 May 2012

Hukum Jihad edisi 2


sambungan daripada post yang sebelum ini. Sila klik.
                 
1       2Firman Allah SWT: 

لَّا يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ ۚ فَضَّلَ اللَّـهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً ۚ وَكُلًّا وَعَدَ اللَّـهُ الْحُسْنَىٰ ۚ وَفَضَّلَ اللَّـهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا
      Maksudnya: Tidaklah sama keadaan orang-orang yang duduk (tidak turut berperang) dari kalangan orang-orang yang beriman - selain daripada orang-orang yang ada keuzuran - dengan orang-orang yang berjihad (berjuang) pada jalan Allah (untuk membela Islam) dengan harta dan jiwanya. Allah melebihkan orang-orang yang berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka atas orang-orang yang tinggal duduk (tidak turut berperang kerana uzur) dengan kelebihan satu darjat. Dan tiap-tiap satu (dari dua golongan itu) Allah menjanjikan dengan balasan yang baik (Syurga), dan Allah melebihkan orang-orang yang berjuang atas orang-orang yang tinggal duduk (tidak turut berperang dan tidak ada sesuatu uzur) dengan pahala yang amat besar (An-Nisa’:95).

  
          3.  Firman Allah SWT dalam Al-Quran:

وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ 
 وَلِيُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ 

Bermaksud: Dan tidaklah (betul dan elok) orang-orang yang beriman keluar semuanya (pergi berperang); oleh itu, hendaklah keluar sebahagian sahaja dari tiap-tiap puak di antara mereka, supaya orang-orang (yang tinggal) itu mempelajari secara mendalam ilmu yang dituntut di dalam ugama, dan supaya mereka dapat mengajar kaumnya (yang keluar berjuang) apabila orang-orang itu kembali kepada mereka; mudah-mudahan mereka dapat berjaga-jaga (dari melakukan larangan Allah).
   
     Imam Al-Qurtubi menerangkan tentang ayat tersebut dalam tafsirnya: Jihad bukanlah wajib ain tetapi ia fardhu kifayah seperti yang sebutkan sebelum ini, seandainya semua orang keluar untuk berjihad maka akan lemahlah orang-orang dibelakang mereka yang terdiri daripada kanak-kanak, maka sepatutnya keluarkanlah sekumpulan daripada mereka untuk berjihad, dan tinggalkanlah sebahagian yang lain untuk menuntut ilmu agama dan menjaga para wanita, sehinggalah apabila kumpulan yang pergi berperang pulang maka yang bermukim (yang menuntut ilmu agama) mengajar mereka tentang hukum-hukum syara’ dan apa yang diturunkan kepada Nabi SAW.

    4.   Dalil yang keempat daripada Sohih Muslim:

(عن أبي سعيد الخضري أن رسول الله صلى الله عليه وسلم بعث بعثا إلى بني لحيان من هذيل, فقال: لينبعث من كل رجلين أحدهما, والأجر بينهما)
       Maksudnya: Dari Abi Said Al-Khudri  bahawa Rasulullah SAW telah menghantar sepasukan (tentera) ke Bani Lihyan daripada (bani) Huzail, Lalu Raslullah bersabda: Aku akan hantarkan seorang pemuda daripada setiap dua orang pemuda  dan pahala bagi keuda-duanya.

      Imam Nawawi dalam mensyarahkan hadis ini berkata: Ulamak bersepakat bahawa Bani Lihyan pada ketika itu berada dalam kekufuran, maka Rasulullah SAW telah menghantar kepada mereka sepasukan (tentera) untuk berperang, yang dimaksudkan daripada setiap dua orang seorang untuk berperang ialah hendaklah dikeluarkan daripada setiap kabilah separuh bilangan mereka. 
      Dan yang dimaksudkan pula dengan pahala bagi kedua-dua beerti pahala perang juga untuk semua orang dalam sesuatu masyarakat,iaitu  pahala untuk orang yang  keluar jihad dan pahala untuk orang yang menjaga urusan masyarakat yang tidak keluar perang.
    
      Konklusinya, secara umum dapat kita mengatakan bahawa hukum jihad adalah Fardhu Kifayah, dan akan bertukar kepada wajib apabila berlaku beberapa keadaan yang akan saya terangkan di bahagian lain. Moga bermanfaat. 
      

     Sumber Rujukan:  
    1. Al-Quran

    2. As-Sunnah
    3. Tanwir Absor oleh Al-Imam Muhammad Bin Ali Syihabbuddin
    4. Mughnil Muhtaj syarah kepada Al-Minhaj oleh Imam Al-Khotib As-Syarbini
    5. Al-Mughni oleh Al-Imam Ibnu Qudamah
    6. Al-Jihad wal Qital fis Siyasah As-syariyah oleh Dr Muhammad Khairul Haikal
    7. Tafsir Al-Qurtubi oleh Imam Qurtubi
    8. Syarah Sohih Muslim oleh Al-Imam An-Nawawi



No comments:

Post a Comment